loading...

lokomotiv

lokomotiv

بازدید : 814
11 زمان : 1399:2

روانشناسي علمي است كه در مورد رفتار انسانها در ارتباط با محيط اطراف خود و تفاوت رفتارها مي‌پردازد. هدف اصلي رشته روانشناسي بررسي وضعيت هاي انسان در مواجهه با موارد مختلفي است كه در زندگي براي وي پيش مي‌آيد. روانشناسي در واقع علم مطالعه رفتار و فرايندهاي ذهني انسان است.

روانشناسي به بحث هاي مختلف رفتار و فرايندهاي رواني مانند ادراك، احساس، شخصيت، هوش، هيجان و انگيزه مي پردازد. اين رشته رشته كاربردي است كه تمام جنبه‌هاي زندگي انسان را در بر مي‌گيرد و به علت پيچيده تر شدن زندگي انسان هم نياز به حضور اين رشته بسيار محسوس شده است.
حتما بخوانيد: انتخاب رشته تجربي

از جمله مواردي كه دانشجويان رشته روانشناسي براي موفقيت بايد داشته باشند، داشتن توانايي و مهارت كافي براي تصميم گيري و حل مسائل مختلف است و همچنين شناخت علاقه و تمايلات انسان ها و روحيه كمك به مردم و حل مشكلات آنها را داشته باشند. رشته روانشناسي در مقطع كارشناسي ارشد سه گرايش دارد كه مي‌توان گرايش روانشناسي باليني روانشناسي عمومي و روان سنجي اشاره كرد.
حتما بخوانيد: نكات و راهنماي مشاوره تحصيلي

روانشناس

روانشناسي يك رشته كاربردي است كه رفتار و فرايندهاي ذهني انسان را بر يافته‌هاي علمي و تحقيقات مطالعه مي‌كنند. در واقع رفتار انسان مجموعه فعاليت‌ها و اعمالي است كه مي‌توان آنها را مشاهده و اندازه گيري كرد. از جمله اين فعاليت ها مي‌توان به صحبت كردن و راه رفتن و همچنين فعاليت‌هاي ذهني كه نميشود به صورت مستقيم آنها را ديد اشاره كرد. برخي فعاليت هاي ذهني مانند تفكر، ترس و هيجان كه از سنين خردسالي تا بزرگسالي همراه انسان است از جمله اين موارد مي باشد. روانشناسي علمي است كه نيازهاي طبيعي انسان را درك مي‌كند و در نظر مي‌گيرد و پيچيدگي هاي زندگي امروز مردم را مطالعه مي كند. در واقع روانشناسي علمي است كه به بررسي دروغ هايي كه انسان به خودش مي گويد و براي تعيين حد و مرز هاي است كه براي خود قائل مي شود كه انسان با شناخت آن و صداقت داشتن با خود مي تواند بسيار مشكلاتش را حل كند.

گرايش هاروانشناسي يك رشته تقريباً جديد است كه هنوز به تكامل كافي نرسيده است انجمن روانشناسي آمريكا تا به حال 53 زمينه مختلف روانشناسي را معرفي كرده است اما به علت تفاوت رفتار هاي انسان و تنوع زمينه هايي كه در حال به وجود آمدن است ممكن است اين تعداد بيشتر نيز شود. به علت ارتباط روانشناسي با موضوعاتي مثل زيست شناسي، فلسفه، انسان شناسي و جامعه شناسي، رشته هاي جديد كاربردي اين علم در حال شكل گيري است. رشته هايي كه تكامل بيشتري پيدا كرده اند در خيلي از مراكز آموزشي تدريس مي شوند.
حتما بخوانيد: نكات كنكور سراسري

روانشناسي كودكان استثنايييكي از شاخه هايي كه علم روانشناسي در آن فعاليت مي‌كند روانشناسي كودكان استثنايي است كه به تعريف مسائل مربوط به كودكان استثنايي كه مي توانند كودكان عقب مانده ذهني، كودكان بسيار تيزهوش و يا حتي كودكان كم بينا و نابينا و كساني كه داراي ناتواني هاي جسمي و حركتي و ذهني هستند مي پردازد.

روانشناسي بالينيروانشناسي باليني نيز يكي از شاخه‌هاي رشته روانشناسي است كه به درك پيش بيني و درمان ناهنجاري ها ناتواني ها و آشفتگي هاي هيجاني زيست شناختي و روان شناختي اجتماعي و فردي افراد كمك مي كند و در مقياس وسيع تر جمعيت هاي مورد مطالعه را بررسي مي كند. روانشناسي باليني نقش هاي شش گانه اي دارد كه براي مثال مي‌توان به مداخله و درمان، مشاوره، پژوهش، مديريت و غيره در راستاي درمان و تشخيص بيماريها و پژوهش در مورد آنها اشاره كرد.

روانشناس

زيست روانشناسيزيست روانشناسي يكي ديگر از شاخه هاي علم روانشناسي است كه به تحليل و تفسير نحوه تاثير مغز و انتقال دهنده هاي عصبي به رفتارهاي انسان افكار و عواطف او مي‌پردازد. در واقع اين علم يك علم تركيبي از روانشناسي و علم اعصاب است.اين رشته مي‌توانند با نام هاي ديگري مانند روانشناسي زيست شناختي يا روانشناسي فيزيولوژيك و علم اعصاب شناخته شود. در اين علم چگونگي فرايند هاي زيست شناختي و نحوه رفتار در تضاد با هيجانات و ساير فرآيندهاي ذهني در مورد مطالعه قرار مي‌گيرد. اين رشته با رشته مانند روان شناسي تطبيقي و روانشناسي تكاملي ارتباط تنگاتنگي دارد.

روانشناسي رشدروانشناسي رشد يكي ديگر از شاخه هاي علم روانشناسي است كه به توصيف و تفسير تغييرات در طول زندگي افراد مي‌پردازد و از رشته هاي مختلف زيست شناسي، جامعه شناسي تعليم و تربيت و ادب پزشكي مي تواند كمك بگيرد. روانشناسي رشد به همه مراحل زندگي يك فرد يعني از تولد تا مرگ مي‌پردازد ولي تاثير تاثير و تأكيد بيشترين ان در دوره كودكي و نوجواني است.

منبع: imoshavere

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 2

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 31
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 19
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 14
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 35
  • بازدید ماه : 564
  • بازدید سال : 14015
  • بازدید کلی : 3255595
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی