loading...

lokomotiv

lokomotiv

بازدید : 807
11 زمان : 1399:2

ترس كودكان موجب ايجاد اختلالات فكري و اضطراب در آن ها مي شود و والدين بايد با رفتارهاي مناسب از ايجاد ترس در كودك خود جلوگيري كنند.

دانستني هاي مهم درباره ترس كودكانترس واكنشي عاطفي، هيجاني و فيزيكي است كه هر فردي هنگام روبرو شدن با خطر واقعي، از خود بروز مي دهد و احساس امنيت خود را از دست مي دهد. اين واكنش از بدو تولد ديده مي شود و پرهيز از خطر براي كودك زماني كه خيلي شديد نباشد بسيار مفيد است.كودكان هنگام مواجهه با ترس مضطرب مي شوند، پس بهتر است چگونه كنار آمدن با اين عواطف را به آنها بياموزيد تا در آينده بهتر بتوانند با چنين احساساتي مواجه شوند. در اين بخش از نمناك به دانستني هاي مهم درباره ترس كودكان خواهيم پرداخت.
ترس كودكان
چگونه ترس كودكان را از بين ببريم؟ترس در مراحل مختلف سنيترس كودك از 6 تا 8 ماهگي آغاز مي شود و قبل از يك سالگي طبيعي است اما رفته رفته نوع ترس كودك با سن او تغيير مي كند. كودك زير يك سال از افراد نا آشنا افراد ناآشنا مي ترسد و احساس ناراحتي مي كند و به مادر مي چسبد .
دومين دوره ترس طبيعي، هنگام شروع به راه رفتن كودك است ،در اين دوره كودك احساس استقلال مي كند و از مادر جدا مي شود وهنگام ورود به محيط هاي تازه و ناشناخته به علت نداشتن تجربه در برخورد با محيط تازه احساس ترس مي كند.
محرك هاي ترسناك مانند صداي جيغ و داد، رعد و برق، هيجانات مثبت و منفي از طرف اطرافيان يا والدين همزمان با حركت اسباب بازي در كودكان زير دو سال سبب مي شود كه كودك شرطي شود و همزمان با حركت اسباب بازي از آن بترسد. همچنين كودك ممكن است با ديدن ترسيدن ساير بچه هاي همبازي از آن اسباب بازي، ترس از آن اسباب بازي را از آنان ياد بگيرد.
هنگام استقلال كودك از مادر و راه رفتن او ، ترسيدن هايشان بيشتر مي شود و والديني كه نگران ترسيدن كودكانشان هستند، انسان هاي مضطرب يا وسواسي هستند كه به روان شناختي نياز دارند.
پدر و مادر اين بچه ها به جاي نگراني، بهتر است در كنارشان باشند تا بعد از احساس ترس كودك ، او را در آغوش بگيرند و به تدريج كودك را با محرك ترسناك روبرو كنند و به او خوراكي يا اسباب بازي را بدهند.
سن شروع ترس كودكان
نوع ترس كودكان در سنين مختلفعلل ايجاد ترس در كودكاناز علت هاي مهم ايجاد ترس در كودكان مشكلاتي مانند اضطراب ، ترس از حيوانات، تاريكي و ترس از تنهايي است.
ترس از تاريكي در ميان كودكان 7-5 ساله متفاوت بوده و در حال تغيير است ، بيشتر كودكان در اين سنين از مرگ مي ترسند و سوال هايي درباره مرگ مي پرسند. در 7 سالگي و با آغاز دوره دبستان، ترس از مدرسه و پديده ها و موقعيت هاي بي خطر در كودكان ديده مي شود.
ترس هاي شديد در كودكان سلامت جسمي و فكري آنها را تهديد مي كند و در صورت عدم درمان اين ترس ها سبب بروز اختلال هاي جسمي، فكري و تربيتي در كودك مي شوند به طوريكه كودك نمي تواند مناسب از فرصت ها و توانايي هايش استفاده كند. براي درمان و كاهش ميزان ترس در كودكان بهتر است نشانه هاي ترس، علل ايجادكننده و منشاء ترس را بدانيم.
ترس از تنهايي و تاريكي
ترس از تاريكي و تنهايي از علل مهم ترس كودكانريشه ترس كودكانمنشاء ترس معقول يا نامعقول كودك را بايد در تجارب او جستجو نمود وچنانچه در اين بخش از نمناك مي خوانيد اغلب ترس هاي كودك از مراحل رشدش تاثير مي پذيرند. مهم ترين علل اساسي ايجاد ترس در كودكان عبارتند از :
1.والدين الگوهاي ويژه اي از ترس را به كودكان خود آموزش و منتقل مي كنند. (والدين ترسو، كودك ترسو).
2.از علت هاي ترس كودك از ترس كودك از مراكز بهداشتي و فرآيند درمان ، تهديد كردن كودك براي برقراري نظم و انضباط در خانه است مثلا هنگام گفتن اين جمله:«بايد قرصت را بخوري وگرنه مي ميري» يا «اگر غذا نخوري، مي گم دكتر آمپولت بزنه».
3.انتظارات و توقعات نامتناسب و افراطي والدين از كودك
4.از علت هاي ترس كودكان تجربه ها و خاطرات ناگوار و وحشتناك كودك مي باشد
5.از علت هاي ترس كودكان ويژگي هاي شخصيتي خود كودك، عوامل زيستي، سرشتي و آمادگي هاي فطري اوليه و داشتن بدني آسيب پذير و نحيف مي باشد.
منشاء ترس كودكان
عوامل ايجاد ترس در كودكان را بدانيددلايل ايجاد ترس در كودكان6.رشد ناكافي عاطفي و مغزي كودك از ديگر عوامل ترس در كودك است
7.يكي از عوامل ايجاد ترس در كودك داشتن والدين بيش از حد حمايت كننده، محافظه كار و محتاط مي باشد.
8.سخت گير بودن والدين و اعمال تنبيه هاي شديد مي تواند در كودك ترس ايجاد كند.
9.نداشتن برنامه ريزي قبلي و آماده كردن كودك بيمار براي انجام فرآيند درمان موجب بروز ترس در كودك مي شود.
10.يكي از عوامل ايجاد ترس در كودك مواجهه با افراد بيگانه، اشياي جديد، صداهاي غيرعادي، ناگهاني و بلند و موقعيت ها و مكان هاي ناآشنا است.
11.جدايي از مادر، خانه، ساير اعضاي خانواده و دوستان از ديگر عوامل ايجاد ترس در كودك است.
12.ترس از نقص عضو و صدمات فيزيكي ناشي از بيماري و ترس از مردن موجب بروز ترس در كودك مي شود.
استرس كودكان
ترس از بيماري و مرگ در كودكان ترس كودكان چگونه ايجاد مي شود؟13.ايجاد ترس در كودك به علت پرورش نيافتن كافي قدرت درك كودك در مورد ارتباط زمان و مكان، علت و معلول
14.از عواملي كه موجب ترس در كودك مي شوند هنگامي است كه كودك احساس كند والدين نمي توانند تمام پيشامدهاي زندگي را كنترل كنند.
15.تاثير نامطلوب بعضي فيلم ها، كتاب ها موجب بروز ترس در كودك مي شود.
16.ندانسته ها در مورد بيماري و روند درمان موجب بروز ترس در كودك مي شود.
17.ترس از گم شدن در مدرسه يا بيمارستان موجب بروز ترس در كودك مي شود.
18. دادن پاسخ هاي اشتباه به سوالات كودك موجب بروز ترس در كودك مي شود.
19.ايجاد ترس در كودك به دليل :نگفتن حقايق به كودك درخصوص مكان هايي مانند مدرسه_بيمارستان كه مي خواهيم او را ببريم.
والدين كودكان ترسو
نقش والدين در ايجاد ترس در كودكان22 علامت ترس كودكانهر علتي ممكن است سبب ترس دائمي كودك گردد و اين ترس بر بر جسم و روان اواثر نامطلوب و مضر مي گذارد و كودك را غمگين مي كند به طوري كه كودك علائمي مانند :گوشه گير، خجول، فاقد قدرت تصميم گيري و وابسته به سايرين از خود بروز مي دهند .
در آينده اين كودكان نمي توانند پست هاي حساس شغلي داشته باشند و از آن ترس دارند و همچنين قادر به حل مشكلات زمان حال نمي باشند . مهم ترين علايم ترس كودكان عبارتند از :
1. فرار از موقعيت ترس آور
2. كمك خواستن
3. چنگ زدن بدن
4. خشك شدن دهان
5. جيغ كشيدن
جيغ زدن كودك
جيغ كشيدن از نشانه هاي ترس كودكانعلائم ترس كودكان را بدانيد6. لرزش اندام
7. پريدن رنگ صورت
8. تنگي نفس و گرفتگي صدا
9. افزايش ضربان قلب
10. عرق كردن
11. احساس خستگي شديد
12. از دست دادن كنترل ادرار
13. تضعيف قدرت انديشه و تصميم گيري
14. لكنت زبان
15. نگاه هاي غيرطبيعي
نگاه هاي غيرطبيعي كودك
نگاه عجيب و غيرطبيعي هنگام ترس در كودكاننشانه هاي ترس كودكان چيست؟16. گوشه گيري، انزواطلبي و كمرويي
17. اختلال خواب
18. اختلال گوارشي
19. شب ادراري
20. خشم و عصبانيت
21. حسادت
22. ناخن جويدن
ناخن جويدن كودك
ناخن جويدن از علامت هاي ترس كودكان6 روش پيشگيري از ترس كودكانقبل از آنكه كودك در موقعيت ترسناك قرار بگيرد، او را آگاه كنيم:
1.براي برطرف شدن ترس كودك از رعد و برق در يك روز توفاني كودك را به حياط يا بالكن ببريد و اگر آسمان برق زد، به او بگوييد الان صداي بلندي صداي بلندي مي آيد كه نبايد از آن بترسي.
2.هنگامي كه كودك به علت بيماري مجبور است در بيمارستان بستري شود و مي ترسد، قبل از بردن او به بيمارستان او را پيش از مواجه شدن با اين موقعيت آماده كنيد تا نترسد.
3.هيچگاه به علت ترس كودك از بيماري و مرگ واقعيت ها را از پنهان نكنيد و پاسخ كودك خود را بر اساس سطح درك و اعتقادات مذهبي او بدهيد . مطابق با سن و شخصيت كودكتان با او درباره بيماري صحبت كنيد واجازه دهيد او به بيان احساساتش بپردازد.
پيشگيري از ترس كودكان
جلوگيري از ايجاد ترس در كودكانچگونه از ايجاد ترس در كودكان جلوگيري كنيم؟4.كودك هنگام روبرو شدن با مرگ يا بيماري شخصي ، احساساتي مانند احساس انكار، ناراحتي، نااميدي، تقصير يا ترس را از خود بروز مي دهد و او ترس از افتادن اين اتفاق براي خود يا افراد وابسته به آن را دارد پس بهتر است اجازه دهيد كودك احساس خود را بيان كند و شما به جاي انكار احساساتش، به او اطمينان دهيد و حمايتش كنيد.
5.براساس سن و شخصيت كودك و موقعيت او تصميم بگيريد كه او را به مراسم تشييع جنازه يا تدفين ببريد يا خير . اعتقاد روانشناسان براين است كه حضور كودكان حساس زير 5 تا 6 سال در مراسم تدفين مناسب نيست.
6.اگر كودك دوست ندارد در مراسماتي مانند ختم يا تشييع شركت كند ، او را مجبور به شركت نسازيد و به خواست او احترام بگذاريد. اما برنامه هاي مراسم را در قبرستان، مجلس ختم و .. را به كودكتان توضيح دهيد و به او بگوييد چگونه در اين مراسم با چه صحنه هايي روبرو مي شوند و چطور عمل مي كنند .
برطرف كردن ترس در كودكان
ترس و ناراحتي كودكان با مرگ يا بيماري ديگران2 روش برخورد با ترس كودكانترس كودك خودبه خود برطرف نمي شود و بايد با آن مقابله نمود . 2 روش براي برخورد با ترس كودك موثر است :
1. شيوه پيشگيري
2. شيوه كاهش ترس
6 روش كاهش ترس كودكان1.كودك خود را به خاطر ترس هايش مسخره يا تهديد و سرزنش نكنيد و از گفتن جملاتي مانند ، تو ديگر بزرگ شدي، يا ببين مگر من مي ترسم،پرهيز كنيد.
2.كودك براي غلبه بر ترس خود بايد به مهر و محبت والدين اطمينان كند و والدين بايد در اين خصوص هر عمل شجاعانه و كوچك او را تحسين كنند.
3.براي كاهش ترس بايد با آن روبرو شد تا محرك هاي جديد را رفته رفته بتوان با محرك ترسناك جانشين كرد . درباره از بين بردن ترس در كودكان اصول يادگيري، بخصوص اصل خاموشي بسيار پر كاربرد است .
مثلا ، هنگام ترس كودك از گربه ، گربه را به كودك نشان دهيد (محرك نامطبوع) و سپس به او مقداري شيريني (محرك مطبوع) دهيد و اين كار را چند بار تكرار تا كودك موضوع ترسناك قبلي را فراموش كند.
درمان ترس كودكان
نقش والدين در كاهش ترس كودكانشيوه هايي براي پيشگيري و كاهش ترس كودكانهنگام مواجهه با كودكي كه از تاريكي مي ترسد ، ابتدا بايد كودك را با تاريكي آشنا كرد و سپس با او بازي پيدا كردن اشيا در تاريكي را انجام مي دهيم تا محيط ترسناك براي او جالب گردد و ترسش از بين برود ، براي عادت كردن كودك به تاريكي كم كم ميزان تاريكي را افزايش مي دهيم.
4.سرمشق دهي مي تواند ترس كودك را كاهش دهد مثلا براي كاهش ترس كودك از حيوانات ، بهتر است به او كودكي كه از حيوان نمي ترسد نشان دهيد و يا براي او نقاشي آن حيوان را بكشيد و يا عروسك يا مجسمه آن حيوان را نشان دهيد تا ترس او برطرف شود.
5.نقاط مثبت رفتاري – اخلاقي كودكتان را بيابيد و برروي آن تمركز كنيد و شهامت كودك خود را بزرگ جلوه دهيد و كودك را تشويق نماييد. براي كاهش بخشي از ترس هاي كودكان مي توان از راه نزديكي تدريجي كودك به موقعيت و منبع ترسناك همزمان با ايجاد همخواني و محيطي نشاط آور مانند روش اجراي تزريقات را به طريق بازي درماني همراه با پخش موسيقي شعرهاي شاد كودكانه انجام داد تا ميزان ترس كودكان از مراكز بهداشتي و فرآيند درمان كاهش يابد.
6.هنگام مواجهه با ترس شديد كودك و عدم موفقيت هنگام به كارگيري اين روش ها بهتر است به روانشناس كودك مراجعه شود تا مشكل كودك حل گردد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 2

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 31
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 6
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 14
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 22
  • بازدید ماه : 551
  • بازدید سال : 14002
  • بازدید کلی : 3255582
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی